färger på fasaden

Att titta på fasadens färger genom historien är som att öppna en bok om vårt kulturarv. Varje färgskiftning på husen speglar både samhällsutveckling och människors drömmar. Från de tidiga grå trähusen till dagens paletter av putsade fasader och moderna material – färgerna har alltid varit mer än bara en estetisk fråga. De har berättat om status, teknik, traditioner och influenser från hela världen. Här får du följa med på en resa genom seklernas färgval och upptäcka hur både mode och praktiska behov har format våra byggnader.

Fasadernas första färger kom från naturens material

När vi blickar tillbaka på forntiden och medeltiden ser vi att de flesta hus inte målades alls. Istället fick de sin färg av materialen. Träet gav toner av grått, brunt och rött, medan halmtak och vass långsamt grånade i solen. På platser med kalksten byggdes hus som lyste i grått, och i Kinnekulle kunde man hitta fasader i en rödrosa ton tack vare berget i området. Kyrkor byggdes ofta i sten, ibland med kalkputs, och även om de invändigt kunde vara rikt dekorerade, stod de flesta fasader obemålade.

På den tiden var det knappast aktuellt att skrapa färg på fasaden, eftersom det inte fanns något färglager att tala om. Att måla var en dyr lyx som få ens kunde överväga.

Teglets röda ton blev statussymbol

Under medeltiden började tegel importeras från kontinenten, först till Skåne och Danmark och sedan långsamt vidare norrut. Teglet var exklusivt och gav byggnader en djup röd färg som stod ut mot de annars grå och bruna husen. För att förstärka den eleganta känslan målades ibland fogarna vita och detaljer som fönsterfoder i ljusare kulörer för att efterlikna kalksten. Det här var början på en tradition som senare skulle bana väg för den röda slamfärg vi känner till idag.

Falu rödfärg blev folkets färg

När Falu koppargruva började sälja sin restprodukt som pigment under 1500-talet fick Sverige en ny fasadtradition. Slamfärgen, som var billigare än tegel, gjorde att även de som inte hade råd med lyxiga material kunde få ett hus som såg ut som ett rött tegelhus. Under 1600- och 1700-talen blev det vanligt att måla trähus med den här röda färgen, ofta med gråmålade knutar för att efterlikna sandsten.

Den klassiska röda stugan med vita knutar, som vi idag ser som en symbol för Sverige, slog igenom på riktigt i början av 1900-talet. Då hade knutarna blivit ljusare, nästan vita, vilket framhävde hörnen på husen och gav ett uttryck som fortfarande är djupt förankrat i vårt kulturarv.

Falu rödfärg blev folkets färg

Gula putsade fasader gav inspiration från Europa

På 1700-talet blev det populärt med putsade fasader i ljusgul färg, inspirerade av resor till Frankrike och Italien. De svenska adelssläkterna som rest ut i Europa lät bygga ståtliga villor och slott med gula väggar för att efterlikna de pampiga sandstenspalatsen. Hörn och foder målades ofta grå för att förstärka känslan av äkta sten. Ett känt exempel är Gunnebo slott i Mölndals kommun, som hämtade sin inspiration från renässansens Italien.

För de som inte hade råd med putsade fasader blev lösningen att använda oljefärg på träpanel. Den tidigare röda fasadfärgen började därför blandas upp av gula och grå nyanser, särskilt i städerna där modet spred sig snabbt.

1800-talets explosion av träpaneler och linoljefärger

När industrialiseringen tog fart i Sverige förändrades hela byggandet. Maskinsågade brädor blev billigare, järnvägarna gjorde transporter enklare och linoljefärgen, som tidigare varit dyr, blev mer tillgänglig. Resultatet blev en våg av nya trähus med hyvlade paneler målade i olika färger.

Här började också en mer lekfull fasadtradition växa fram. Husen fick flera kulörer, där bärande delar kunde målas i en färg och fasadytorna i en annan. För första gången blev det vanligt att kombinera olika nyanser, ofta i jordnära färgskalor.

Exempel på dessa tidiga färgsprakande trähus finns fortfarande i småstäder som Hjo, Eksjö och Mariestad, där de välbevarade träkvarteren berättar historien om hur nya material och färger tog plats i vardagen.

Jugend och nationalromantik gav nya ideal

När 1900-talet tog sin början möttes två trender: den organiska jugendstilen och den mer traditionella nationalromantiken. Jugendens svepande linjer och blommiga ornament gav intryck av lätthet och naturinspiration. Nationalromantiken blickade bakåt och hämtade inspiration från äldre byggnadssätt, med mörkare kulörer och kraftigare uttryck.

Husen målades ofta i djupt röda, bruna eller nästan svarta färger, ibland med vitmålade knutar som kontrast.Tegelfasader blev också vanliga, i mörkrött eller brunt, och putsade fasader målades i grått eller mörkt gult.

Funktionalismens ljusa fasader

När funktionalismen slog igenom på 1930-talet markerades ett tydligt brott mot tidigare trender. Husen skulle vara ljusa, luftiga och avskalade. Fasader målades i brutet vitt eller pastelliga toner, med enkla fönstersnickerier i vitt, brunt eller grönt. Den putsade fasadens färg spelade en viktig roll för att förstärka de rena linjerna och den moderna känslan.

Här blev det också vanligt att äldre trähus kläddes med puts för att smälta in i den nya stilen. Om du ser ett funkishus idag är det ofta just den ljusa putsade fasaden som är det mest kännetecknande.

Funktionalismens ljusa fasader

1950- och 60-talens färgglada ideal

Efter andra världskriget kom en ny tid av optimism och färg. Villorna fick putsade fasader i rosa, ockra, grönt eller tegel, ofta kombinerat med nya material som eternit. Pastellfärgerna dominerade och inspirationen hämtades från den amerikanska drömmen.

Många hus byggdes i enplan, med förskjutna takfall och blandade material. Tegel blev nästan lika vanligt som trä, och mexitegel i ljusrosa eller vitt gjorde entré. I det här skedet fick folk också börja tänka mer på underhåll. Om du idag äger ett sådant hus kan du behöva skrapa färg på fasaden för att få fram de ursprungliga nyanserna, eftersom materialen ofta målades över under senare renoveringar.

Färgernas betydelse idag

Idag är det många som vill återgå till traditionella färger och uttryck när de renoverar sina hus. Den röda slamfärgen är fortfarande populär, särskilt på landet, medan gula putsade fasader ofta förknippas med städernas äldre villor. Samtidigt har moderna fasadmaterial gett oss fler möjligheter än någonsin tidigare, från träpaneler i naturliga toner till putsade fasader i dämpade kulörer.

Oavsett vilken stil du väljer till ditt hus är det spännande att tänka på att varje kulör bär på en historia. Nästa gång du ser ett rött torp, en gul putsad villa eller ett funkishus i brutet vitt, vet du att färgerna inte är slumpmässiga – de är en del av berättelsen om fasadens färger genom historien.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *